sunnuntai 10. lokakuuta 2021

Vaatekaapin värimaailma

* Yhteistyö 

Minulta on toivottu postausta kapselivaatekaapin muodostamisesta. Aloin omaa vaatekaappia tutkimaan siitä näkökulmasta, mutta en saanut yhtään asukokonaisuutta muodostettua järkevästi. Kaikki vaatteet riitelivat keskenään väriensä puolesta ja synkkä musta väri vallitsi vaatekaappini sisusta. Mietin, että onkohan ajatuksenikin yhtä mustia ja synkkiä. Asialle oli siis tehtävä jotain. 

Sainkin sopivasti mahdollisuuden päästä rovaniemeläisen väri, -tyyli- ja meikkikouluttajan Jaana Sierilän auttavien käsien ulottuville. Minulle tehtiin värianalyysi sekä Jaana opasti minua löytämään kasvoilleni parhaimmat meikkisävyt, jotka korostavat parhaita puoliani. Värianalyysin tavoitteena on nimenomaan löytää sellaiset värit vaatetukseen ja kasvojen ehostukseen, jotka saavat juuri sinut loistamaan ja hehkumaan. Niin, että katsojan huomio kiinnittyy ensimmäiseksi juuri sinun kasvoihisi ja siihen kuinka upea olet. 

Värianalyysi pohjautuu luonnon kiertokulkuun. Jokaisena vuodenaikana on luonnossa tietynlaiset värit ja sävyt valloillaan. Jokainen vuodenaika, talvi, kevät, kesä ja syksy, on analyysissa jaettu vielä kolmeen alakategoriaan, vaalea, medium ja kontrastinen. Väripaletteja on siis oikeasti 12, joten analyysi on tarkkaa hommaa. 

Se, mistä tietää, mikä vuodenaika itse on, pitää tietää oman ihon, silmien ja todellinen hiusten väri. Vuodenaika määritetään ihan vain tutkimalla omaa luonnollista väritystä sekä kokeilemalla, miten tietyt värit käyttäytyvät iholla. Esimerkiksi minun tapauksessani punainen väri aiheutti kasvoilleni epämääräisiä varjoja ja tummat silmänaluset oikein kirkuivat kasvoista esiin. Puhumattakaan kaksoisleuan korostumisesta! Sitten taas pinkki sävy häivytti kriittisiä paikkoja kasvoistani ja kohotti poskipäitäni ylemmäs. 

Mennessäni Jaanan luo, pukeuduin tyylikkäästi mustiin urheilutrikoisiin ja mustaan t-paitaan. Kerroin, että musta väri on minulle turvallisuuden väri. Esimerkiksi, jos olen ostamassa uutta mekkoa, ostan todella helposti mustan, koska pelkään kyllästyväni helpommin värilliseen vaihtoehtoon. Kerroin myös, että inhoan vihreää ja oranssia väriä. Jaana hymyili ja sanoi, että todennäköisesti mieleni tulisi muuttumaan käymämme session jälkeen. 

Sen verran olin etukäteen tutkinut värianalyysin tekoa, että olin ihan varma, että olisin kevätihminen. Keväällä on kirkkaat värit valloillaan. Lehdet puhkeavat puihin, nurmikko kasvaa kirkkaan vihreänä ja kukat puhkeavat eri väriloistossaan. 

Jaanan tarkasti ja ammattitaitoisten tutkivien silmien alla minä osoittauduinkin kesäihmiseksi. Kesällä kuuma aurinko on paahtanut luonnon väriskaalaa ja luonto on niin sanotusti jo antanut parhaansa. Kesään kuuluu toisaalta hempeitä pastellisia sävyjä, mutta myös hieman murrettuja sävyjä. Oikeastaan hieman savuisia sävyjä. Tarkemmin vielä olisin kontrastinen kesä oman luonnollisen hiusvärini mukaan, mutta koska vaalennan hiuksiani, väripalettini onkin medium kesä. 

Minulle oli silmiä avaavaa esimerkiksi se, kuinka minullekin niin tuttu ja rakas musta väri on suorastaan vihollinen minulle itselleni. Musta vie kaiken elon ja värin kasvoiltani. Haluan ihmisten huomaavan kasvoni, enkä kiinnittävän huomiota minun mustaan möhkälemäiseen olomuotooni. Ymmärsin myös, että kaikki värit ovat sallittuja, kunhan niiden sävymaailma sekä viileys, kirkkaus, syvyys ovat juuri minun kasvoilleni sopivat eli kesän sävyiset. Okei, minun väripalettiin ei kuulu oranssi missään muodossa. Toisaalta eihän kukaan kiellä minua käyttämään mustia tai oransseja vaatteita, mutta miksi en haluaisi näyttää parhaimmalta itseltäni?


Olen nyt syksyn ajan yrittänyt opetella käyttämään pukeutumisessani oman väripalettini värejä. Olen huomannut, että vireystasoni on muuttunut eloisammaksi ja virkeäksi. Okei, muutaman mustan vaatteen olen jättänyt vaatekaappiini, mutta muuten olen toteuttanut Jaanalta saamiani ohjeita ja vinkkejä. Vaatekaappini ei loppujen lopuksi kaivannut hirveästi uusia vaatteita, koska olin tietämättäni hankkinut jo juuri minun sävymaailman vaatteita, vaaleanpunaista, tummansinistä, tumman harmaata sekä ruskeaa. Nyt kun olen löytänyt omat värini, minun on myös helppo tehdä tulevia hankintoja hyvillä mielin pelkäämättä, että vaatteet jäisivät käyttämättömänä kaappiin lojumaan. 

Palatakseni vielä kapselivaatekaappiajatukseen; mielestäni ehkä tärkeintä on, että vaatteet joita käytät, ovat oikeasti sellaisia, jotka imartelevat sinua ja joista itse tykkäät. Jokaisen paidan, housun, mekon tai hameen tulisi olla sinun lempivaatteesi. On myös helppo koostaa oma vaatekaappi täydelliseksi, jos tuntee oman tyylin ja värit, jotka sopivat sinulle ja joita on helppo yhdistellä keskenään. 

Jos sinulla on pienikin mahdollisuus päästä kokeilemaan värianalyysiä, suosittelen lämpimästi! Olemmehan kaikki oman elämämme supermalleja ja haluamme näyttää hyvältä. 

Kuvissa on muutamia asuja uuden ja vanhan minäni päällä. Mitä mieltä olet? Oliko värianalyysistä hyötyä?

-Mari


2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista! Värianalyysi voisi tehdä hyvää itsellekin. Käytän kaikenlaisia värejä ristiin rastiin. Sen silmänalusia korostavan "minun" värin haluisin kyl tietää, niitä kun ei paljoa tarvitsisi enää korostaa. Ainut minkä näistä tiesin on, että musta sopii aika harvalle. Hyvät kuvat, vaikka taitaa tuo 'uusi minä' eli oikeanpuoleiset sopia sinulle paremmin ��

    VastaaPoista
  2. Kyllä uudet värit on tuoneet rutkasti itsevarmuutta ja myös rohkeutta värien käyttöön. Vielä pitää korvien väliä muistuttaa esimerkiksi kaupassa, että älä katso niitä mustia vaatteita! 😄

    VastaaPoista