sunnuntai 13. syyskuuta 2020

Henkistä pääomaa

Miten sinä hoidat omaa psyykkistä hyvinvointiasi? Mistä sinä saat arkeen henkistä pääomaa ja voimaa? Onko sinulla jokin oma säännöllinen harrastus? Vai mikä on sinun juttusi?


Olin viime talvena hilkulla, että olisin jäänyt sairaslomalle oman työssä uupumisen vuoksi. Viime vuosi työurallani oli oikeastaan näin jälkikäteen ajateltuna ensimmäinen vuosi, jolloin jouduin konkreettisesti ymmärtämään oman riittämättömyyteni. Eteeni tuli sellaisia tilanteita, joissa olin aivan kädetön enkä osannut toimia. Nämä jäivät pitkäksi aikaa kaihertamaan mieltäni. Samaan aikaan henkilökohtaisessa elämässäni olin uuden asian äärellä, joka kuormitti henkisesti ja fyysisesti. Huoli, väsymys ja uupumuksen tiedostaminen ja ennen kaikkea näiden asioiden ääneen sanominen oli itselleni rankka paikka. 


Mutta syy, miksi en jäänyt sairaslomalle, on mysteeri. Ehkä siihen liittyi vahvasti tunnollisuuden tunne, häpeä tai pärjäämisen tunne. Ehkä en vain halunnut luovuttaa. Onneksi esimiehelle kertominen asiasta helpotti taakkaa, sekä hain ja sain apua työpsykologilta. Minulle riitti muutama kerta juttelua ulkopuoliselle ja tänä syksynä olen ollut valmiimpi. 


Tälle syksylle vähensin tietoisesti työtehtäviäni. En ottanut niin paljon ylimääräistä vaan haluan tehdä ne vähäisetkin hommat kunnolla maaliin saakka. Aina tulee eteen myös jotain yllättävää, jolloin on syytä olla valmiimpi. Tänä syksynä olen aikonut myös panostaa itseeni ja omaan hyvinvointiini enemmän.

 

Minun ymmärrys siitä, että meidän perheessä on kaksi aikuista, jotka ovat tasavertaisia hoitamaan lasten kuskauksia, kaupassa käyntejä sekä kotitöitä, on helpottanut elämääni. Minun ei tarvitse olla aina se, joka hoitaa nämä asiat. Minullakin on oikeus ja jopa ihan velvollisuuskin ottaa välillä omaa aikaa. Ei saa ymmärtää, että puoliso pitäisi minua nyrkin ja hellan välissä tai etteikö hän olisi kannustanut minua huolehtimaan itsestäni tai etteikö hän olisi aiemmin hoitanut osuuttaan perheemme hyvinvoinnista. Päinvastoin. Mutta se, että annan hänenkin hoitaa ja osallistua ruuhkavuosien rumbaan, helpottaa minua ja samalla saan aikaa itselleni. Tämän täytyy mennä fifty-fifty.

 

Viime vuodesta viisastuneena olen jättänyt kalenteriini pari aukkoa, jolloin käyn kuntosalilla. Olen todennut, että liikunta on minun henkinen voimavarani. Olen päättänyt, että siirrän niitä, jos minun on aivan pakko. Minulla on nyt myös mahdollisuus muutaman kerran viikossa hoitaa työmatkat joko pyöräillen tai kävellen. Aion hakea liikunnasta vain hyvää oloa sekä fyysisesti ja psyykkisesti, jolloin tavoiteajattelu saa lentää romukoppaan. Terveempi elämäntapa alkaa kuin itsestään. 


Toiselle henkisen pääoman tavoittelussa riittää metsäkävelyt, laulaminen, soittaminen tai hikiliikunta. Emme voi sanoa, että mikä auttaa itselle, niin se varmasti auttaa toiselle. On kuitenkin tärkeää, että jokaiselle löytyy se oma juttu, josta saa arkeen lisää puhtia ja voimaa. Elämän on oltava muutakin kuin töitä ja suorittamista. 


-Mari










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti