sunnuntai 10. tammikuuta 2021

Suunnitelmia uudelle vuodelle

Ihanaa uutta vuotta teille kaikille! Viime viikolla alkoi arki ja perjantaina tuntui, että lomaa ei ole ollut ollenkaan. Mutta kyllä se arki taas lutviutuu, kunhan arjen kuviot ja rutiinit löytävät paikkansa. 

Perustin tämän blogin toukokuussa 2018 esitelläkseni erinäisiä aikaansaannoksiani sisustamisen ja muiden projektieni suhteen. Juttuja selatessani huomasin, että joukkoon on mahtunut myös matkoja itseeni milloin mihinkin asiaan liittyen. 

Nyt on taas yksi matka melkeinpä päätöksessään, koska täytän tämän vuoden maaliskuussa 40-vuotta. Olen viimeisen vuoden aikana ikäkriiseillyt välillä enemmän ja välillä taas löytänyt jonkinlaisen tasapainon itseni ja ikäni kanssa. Välillä se on tuntunut maailmanlopulta, välillä taas ihan ok ajatukselta. Vihdoin tässä yhtenä iltana tajusin, että mikäs tässä ollessa. Kohta ollaan nelikymppisiä, mutta silti minä olen minä. Ja ennen kaikkea olen onnellinen. Elämäni on kaoottisen järjestelmällistä ja minä tykkään siitä. 

Olen saavuttanut kaikki ne asiat mistä pienenä haaveilin, vaikka Kruununprinsessa Victorian parasta ystävää minusta ei tullutkaan. Olen löytänyt oman prinssin, jonka kanssa on rakastettu, matkusteltu, rakennettu yhteistä elämää ja kasvatettu lapsia. Meillä on oma koti, jossa viihdymme ja työ, josta tykkään. 

Olen usein vuodenvaihteessa tehnyt päätöksen, jolloin minun on pitänyt alkaa laihduttamaan, syömään terveellisemmin, aloittaa karkkilakko ym. Nyt teinkin uudenlaisen päätöksen. Olen päättänyt huolehtia kokonaisvaltaisemmin omasta hyvinvoinnistani. Minulla ei ole suurempia vaivoja tai sairauksia, joita voisin käyttää tekosyynä laiskuudelleni. Ymmärsin myös, että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perusta ei ole pelkästään liikunta vaan kaikki mahtavat ja hauskat jutut mitä elämä milloinkin tarjoaa. Päätin siis alkaa elämään itseäni varten!

Olen kerännyt erilaisia keinoja, miten omaa kokonaisvaltaista hyvinvointia voi hoitaa:

• Käy yksin saunassa. 
• Kävele metsässä. 
• Liikunta kaikessa muodossa yksin tai yhdessä. 
• Tee syvähengitysharjoitus. 
• Pidä oma spahetki ja tee pieni kasvohoito tai jalkahoito. 
• Tanssi villakalsareissa lempimusiikkisi tahtiin. 
• Soita ystävälle ja jutelkaa pitkään. 
• Mene kahvilaan kahville ja ota kylkeen myös hyvää kakkua. 
• Syvävenyttele pitkään tai joogaa. 
• Tee saunajooga. 
• Kirjoita kiitollisuuspäiväkirjaa. 
• Pötkähdä sohvalle, laita silmät kiinni ja anna unelmille siivet. 
• Vaeltele kukkakaupassa ja anna kukkien ihanien tuoksujen huumata sinut. 
• Leiki lasten kanssa lumileikkejä. 
• Käy hieronnassa. 
• Taikinaterapiaa; laita sämpylä-tai pullataikina tulemaan ja leivo jotain herkullista. 
• Naura oikein kunnolla, että poskilihaksiin sattuu. 
• Laske liukumäestä ja ota keinussa kovat vauhdit.
• Raivosiivoa kunnon hevimusiikin tahtiin.
 
Tässä nyt vain muutama esimerkki! Itse aion tänään uhmata kovaa pakkasta ja lähteä käymään pakkaspäivän kävelyllä ystävän kanssa.

Ihanaa arkea sinulle ja nautitaan elämästä! 

-Mari

Ps. Tämä ihanan selkeä seinäkalenteri on Valkoinen harmaja-blogin Suvin tekemä. Saat sen tulostettua täältä. Itse ajattelin tähän kalenteriin merkitä omat hyvinvointiini liittyvät menot ja suunnitelmat. Toivottavasti kalenteri täyttyy ihanista merkinnöistä. 





2 kommenttia:

  1. Joulusiivous Jarkko Aholan joululevyn kuunnellessa kesti päivän.
    Välillä vain istuin kuunnellen tuota upeaa ääntä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa oikein hyvältä tuommoinen rento siivoaminen. <3

      Poista